Propuesta de material didáctico: elaboración propia del cuento infantil bilingüe life with otter como recurso didáctico para la enseñanza aprendizaje del inglés en niños de siete a diez años de edad

Date
2024-01-31Author
Gómez Pérez, Esly Rubí
Zavala Maldonado, María Citlaly
Metadata
Show full item recordAbstract
El uso de los cuentos bilingües infantiles permite mejorar el aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera en niños de educación básica. Actualmente, México se encuentra en el lugar 87 de 116 países y regiones en un estudio sobre el nivel de dominio del idioma inglés de sus habitantes. En Chiapas, las causas del bajo nivel de dominio del idioma inglés son múltiples, entre ellas, las limitaciones en la enseñanza del inglés en la región, como la baja capacitación docente, la escasez de recursos didácticos, la falta de contextualización sociocultural de los materiales y los bajos niveles de motivación estudiantil para el aprendizaje del idioma extranjero.
Para contribuir a reducir estas limitaciones, se diseña, implementa y evalúa un cuento bilingüe titulado “Life with Otter”; que incorpora elementos culturales y lugares emblemáticos de Chiapas, así como actividades didácticas al finalizar el cuento, para desarrollar las habilidades lingüísticas de las y los estudiantes, con el objetivo de facilitar la conexión con el idioma y volverse participantes activos de su proceso de aprendizaje.
The usage of bilingual stories enables to improve English learning as a foreign language in kids coursing primary education. English language study in Mexico’s population is ranked in the 87th place out of 116 countries. In the state of Chiapas, some of the multiple reasons that cause a low English language dominance such as lack of didactic material or teachers and even the socio- cultural contextualization of these, but most importantly, lack of students' motivation to learn the language.
In order to contribute the reduction of these limitations, the bilingual story “Life with Otter” has been written, which brings cultural elements and emblematic places in the state of Chiapas as part of the story in order to ease the socio cultural connection among the readers while improving the linguistics abilities of learners.
This applied methodology includes a variety of techniques such as semi- structured interviews, observational research and the following indicators for the assessment of the story as educational strategy: active participation of learners, vocabulary development, motivation and attitude, sociocultural adaptation and reading comprehension that analyzes the effectiveness of the bilingual story applied in groups of students between ages 7 and 10.
The research assessment tools show that the contextualized bilingual story “Life with Otter” not only helps to improve vocabulary acquisition in the target language but also the learners attitude and encouragement towards the lessons.
This educational resource proposal is validated by a real-life case study applied to 53 elementary school students at the Escuela Primaria Federal “Club Rotario” in Tuxtla Gutierrez, in the state of Chiapas. As shown, the bilingual story “Life with Otter” is a suitable educational resource for teaching English as a Foreign language, since it enables students to bond with the sociocultural context of their culturally diverse region by an attractive and stress- relief method, a story.